Front-End Nedir? Back-End Nedir?

Front-End Nedir? Back-End Nedir?
Bilinmeyen Bilişim Kitabı

Son dönemlerde iş ilanlarında sıkça adı geçen bir konuya açıklık getirmek maksadıyla ele alıyoruz bu konuyu. Diğer bir neden ise bir kardeşimizin bu konuyla ilgili soru sormasından kaynaklanıyor. Önce bu konuda sorularını bilmeyenler için açıklayalım, sonraki konuda gelen soruya daha sağlıklı cevap veririz.

Aslında bu kavramları son zamanlarda duyuyor olsak da yeni bir iş kolu yada yine öğrenilmesi gereken yeni bir şeyin çıktığı anlamına gelmiyor. Zaten bu zamana kadar var olan ve yapılan işleri farklı tanımlama şekli diyebiliriz.

Back-End Nedir?

Adından da anlaşılabileceği gibi bir web sitesinin arka planında olan işleri yapılan iştir. Yani web sitesinin veri tabanı mimarisini oluşturan, web sitesindeki kullanıcı yetkilendirmelerini yapan, web sitesinin işlevselliği ile ilgili kodları yazan kişidir.

Bu işi zaten web yazılımcı dediğimiz kesim yapıyor. Belki ufak tefek değişiklikler ve beklentiler söz konusu olsa da mantık aynı. Dolayısıyla çokta bir şey fark etmiyor.

Front-End Nedir?

Bununda adından anlaşılabileceği gibi bir web sitesinin ön planında olan işleri yapan kişidir. Yani web sitesinin görsel işleri, nerede hangi buton olacak, renkler nasıl olacak, fontlar gibi konuları yapan kişidir.

Bu anlamda HTML, CSS, JavaScript ve diğer web sitesinin ön planında kullanılan kodlar ile web sitesinin görselliğini oluştururlar. Aynı zamanda Back-End ‘te yapılan işleri bağlamakla da görevlidirler.

Bu iş için bu zamana kadar da diyorduk, Web Tasarım işini tanımlarken bu görevlerden bahsediyorduk. Gerçi Web Tasarım dediğimiz iş bir grafikerin Photoshop ‘ta web sitesinin görsel şablonunu yapması anlamına gelmesi gerekiyor ama sağolsun bizim sektörde iş ilanı verenler Web Tasarım ile Front-End ‘i aynı şey haline getirdiler. Dolayısıyla bunda da belki ufak tefek değişiklikler vardır ama yinede mantık aynı.

SONUÇ

Front-End Back-EndNetice olarak değişen bir şey yok gençler. Ne yeni bir iş kolu çıkması söz konusu nede bu tabirler iş ilanlarının daha mantıklı verilmesini sağlayacak niteliğe sahipler.

Sadece can sıkan nokta ne güzel , Web Tasarım diye Türkçe tabirler varken bunlara İngilizcesinin kullanılması. Ben Web Software Developer tabirinden çok Web Yazılım Geliştirici tabirinin kullanılması taraftarıyım. Belki havalı diye yada çok bi bok fark ediyormuş gibi İngilizce tabirlerin kullanılmasına gıcık oluyorum.

Bu yüzden diğer yazılım ile alakalı sitelerdeki konularda yazanın aksine, örneğin “application” yerine “uygulama” kelimesini kullanıyorum. Türkçemize sahip çıkalım. Sahip çıkalım derken onun da bokunu çıkarıp “de ayrı yazılır” tarzında sinir bozucu şeylerde yapmayalım 😉

Bilinmeyen Bilişim Kitabı
  • Haklısın abi, Türkçe’de tam olarak karşılığı olan bi kelime varken kullanmak gerek.

    Hocam bi de html 5e yeni eklenen bi kod varmış position: sticky diye, bu nedir açıklar mısın ilerki yazılarında?